Opgespannen, met heel veel spelden (als je goed kijkt kun je ze zien aan de rand):
En dan hier de specificaties:
Pi-shawl, ontworpen door Elizabeth Zimmermann, uit Knitter's Almanac
Diameter: 1,23m
Straal: 0,615m
Oppervlakte: 1,2vierkante meter
Omtrek: 3,9m
~56200 steken, gebreid op pen 4,5
~1200 meter garen uit twee verschillende Ouessant vachtjes en een restje Alpaca,
dus 3,6 km gesponnen garen
Het weegt 260 gram
En hier de foto's, als cape:
De achterkant met de mooie cirkels:
Als shawl ook draagbaar met de randen die leuk over elkaar vallen:
Ook aan de achterkant:
Zo... Wauw... Op naar het volgende grote spinproject, want dit beviel erg goed!
Een meid met eigenlijk te weinig tijd om van alles te doen en teveel zin om zich daarbij neer te leggen (en haar breiwerk)
dinsdag 30 juni 2009
maandag 29 juni 2009
Letterlijke Afronding Pi
De hele Pi-shawl is een geweldig project. Een project waarvan ik tot een half jaar geleden nog dacht zoiets nooit te zullen maken; alleen maar recht breien. Maar ik geniet er met volle teugen van, het spinnen van de vachtjes, het navajo-twijnen, het tot strengen winden en wassen en tot slot bollen maken om eruit te kunnen breien. De wol is niet zacht, kriebelt ontzettend en geeft continu kleine zwarte haartjes af, waardoor je na het breien helemaal onder zit. Maar het kan me niet deren, het is mijn Pi-shawl, mijn overwinning van de afgelopen drukke tijd.
En nu ik bezig ben aan de rand wordt de fascinatie nog groter. Het maken van de rand, die zijwaarts eraan wordt gebreid, is de letterlijke afronding van dit grote project. Langzaam maar zeker komt het project los van de naalden en ontvouwt het zich helemaal, en maakt zich zo ook los van mij, samen met de drukte in mijn hoofd. Het enige dat nog moet gebeuren deze week is het verslag van de stage samenstellen, en daar ga ik morgen aan beginnen.
Vandaag zal ik eerst deze cirkel afmaken en opspannen.
En nu ik bezig ben aan de rand wordt de fascinatie nog groter. Het maken van de rand, die zijwaarts eraan wordt gebreid, is de letterlijke afronding van dit grote project. Langzaam maar zeker komt het project los van de naalden en ontvouwt het zich helemaal, en maakt zich zo ook los van mij, samen met de drukte in mijn hoofd. Het enige dat nog moet gebeuren deze week is het verslag van de stage samenstellen, en daar ga ik morgen aan beginnen.
Vandaag zal ik eerst deze cirkel afmaken en opspannen.
zondag 28 juni 2009
Rectificatie
Jaja, ik had het over een WC-rol die op de bollenwinder past... Nou, dat was dus niet zo. Het was een lege rol keukenrol in drieën geknipt, die zijn blijkbaar smaller dan de wc-rollen, ik was in de veronderstelling dat ze gelijk waren :-)...
Nu verder aan de letterlijke afronding van de pi-shawl.... later meer :-)...
Nu verder aan de letterlijke afronding van de pi-shawl.... later meer :-)...
vrijdag 26 juni 2009
Spinlogje
Dat heb ik afgelopen weken heel erg veel gedaan; spinnen. Mijn pi-shawl is namelijk heel leuk om aan te werken, alleen breien gaat sneller dan spinnen helaas. De laatste klos wordt op dit moment volgesponnen, en afgelopen week heb ik wol voor de rand gemaakt. Die wordt zijwaarts gebreid, dus leek het me leuk om de rand een variatie in garen te geven. Alleen met het hele dunne garen gaat het twijnen vanaf mijn klossen niet zo goed. En omdat ik maar drie klossen heb en drie-draads wilde twijnen (ik kwam dus een klos tekort), heb ik wat anders verzonnen, een variatie op dit logje. Maar nu heb ik een wc-rol om mijn bollenwinder heen gedaan, en daarop de klos op de bollenwinder gewonden:
En dan heb je drie bolletjes die kunnen kangen op een breinaald, die niet wegrollen of in elkaar draaien:
En zo raakt je zwart-witte-klos vol:
Vanuit de doos:
En even later is er een duo-penotti-streng van twee draden Quessant-schaap en één draad witte alpaca.
En dan heb je drie bolletjes die kunnen kangen op een breinaald, die niet wegrollen of in elkaar draaien:
En zo raakt je zwart-witte-klos vol:
Vanuit de doos:
En even later is er een duo-penotti-streng van twee draden Quessant-schaap en één draad witte alpaca.
donderdag 25 juni 2009
Back in Bussinesssss
Zo, school is voorbij, vandaag nog rapportvergaderingen, en volgende week verslag maken. Deze week heb ik mijzelf vrijgegeven. Mocht ook wel bleek, want dinsdag heb ik 14 uur achter elkaar geslapen, dat gaf aan dat ik toch iets meer op mezelf had mogen letten. De afgelopen twee dagen heeft de tafel weer volgestaan met naaimachine, lockmachine en stoomgenerator (vet gaaf strijkijzer dat ik nog voor mijn afstuderen heb gekregen). Dit jasje lag al drie maanden geknipt en wel te wachten totdat het afgemaakt zou worden, en zover is het nu. Mooi patroon van simpel linnen:
En voor het zomerse gevoel dat nu heerst een mooi zomerjurkje;
Met een afstekende kleur voor de schouderbandjes. Omdat het kan :-):
En over het vorige logje :-), het antwoord is C. De X-5 is namelijk 3 keer zo zwaar, en de banden zijn 5/3 keer zo breed als de micra. Omdat druk (daar ging het hoofdstuk over, en als je in de modder wil rijden moeten je banden niet te hard de modder in gedrukt worden) kracht per oppervlakte is, is de druk bij de BMW X-5 3/(5/3) keer, dus 1,8 keer groter als bij de Nissan micra. Ik was heel trots op mijn leerlingen want 80% had deze vraag goed :-)...
En voor het zomerse gevoel dat nu heerst een mooi zomerjurkje;
Met een afstekende kleur voor de schouderbandjes. Omdat het kan :-):
En over het vorige logje :-), het antwoord is C. De X-5 is namelijk 3 keer zo zwaar, en de banden zijn 5/3 keer zo breed als de micra. Omdat druk (daar ging het hoofdstuk over, en als je in de modder wil rijden moeten je banden niet te hard de modder in gedrukt worden) kracht per oppervlakte is, is de druk bij de BMW X-5 3/(5/3) keer, dus 1,8 keer groter als bij de Nissan micra. Ik was heel trots op mijn leerlingen want 80% had deze vraag goed :-)...
maandag 15 juni 2009
Proefwerkvraag
Bij Top Gear doen Jeremy en James een wedstrijd modder-rijden. Jeremy heeft besloten dat een BMW X-5 een goede keuze is. Een mooie auto en heel erg comfortabel. De X-5 weegt 2250 kilo, en de breedte van de banden is 25cm. James wil zoals altijd een kleine schattige nostalgische auto en kiest voor de oudste Nissan Micra. Niet zomaar nostalgie, maar goede Japanse nostalgie, volgens James. De Micra weegt slechts 750 kilo, en de breedte van de banden is slechts 15cm. Richard gaat commentaar geven, voor het gemak gaat hij ervan uit dat de diameter van de banden gelijk is en dat de banden op de correcte spanning staan. Wat zal hij zeggen?
(a) Nou, ik heb werkelijk geen idee wie er beter is in het modder-rijden. Om een conclusie te kunnen trekken heb ik eigenlijk echt nodig wat het oppervlakte is van de band in plaats van alleen de dikte.
(b) Nou, Jeremy, ik heb vertrouwen in jou. Volgens mij is de X-5 veel beter in modder rijden. Na weloverwogen berekeningen, ben ik ervan overtuigd dat de X-5, zoals zijn naam al aangeeft, 5 keer beter is.
(c) James, jij hebt zoals altijd een lief klein karretje gekozen, en ik denk dat jouw auto beter door de modder kan rijden. Ik heb gerekend, en vermoed dat de kleine Micra 1,8 keer beter rijd dan de X-5.
(d) Door de verhoudingen zijn beide auto's even goed in modder-rijden en zal er dus niemand winnen of verliezen door de gekozen auto. Tactiek daarentegen en robuustheid van de auto zal wel uitmaken.
met andere woorden: bijna het einde van het schooljaar! Het proefwerk dat nu gefabriceerd wordt is de laatste, de energie begint alweer op te borrelen (de creativiteit is alweer aanwezig ;-) ), de laatste loodjes!
(a) Nou, ik heb werkelijk geen idee wie er beter is in het modder-rijden. Om een conclusie te kunnen trekken heb ik eigenlijk echt nodig wat het oppervlakte is van de band in plaats van alleen de dikte.
(b) Nou, Jeremy, ik heb vertrouwen in jou. Volgens mij is de X-5 veel beter in modder rijden. Na weloverwogen berekeningen, ben ik ervan overtuigd dat de X-5, zoals zijn naam al aangeeft, 5 keer beter is.
(c) James, jij hebt zoals altijd een lief klein karretje gekozen, en ik denk dat jouw auto beter door de modder kan rijden. Ik heb gerekend, en vermoed dat de kleine Micra 1,8 keer beter rijd dan de X-5.
(d) Door de verhoudingen zijn beide auto's even goed in modder-rijden en zal er dus niemand winnen of verliezen door de gekozen auto. Tactiek daarentegen en robuustheid van de auto zal wel uitmaken.
met andere woorden: bijna het einde van het schooljaar! Het proefwerk dat nu gefabriceerd wordt is de laatste, de energie begint alweer op te borrelen (de creativiteit is alweer aanwezig ;-) ), de laatste loodjes!
woensdag 3 juni 2009
Gewoon op
Jaja, ik leef nog. Mijn fysieke conditie is helemaal in orde; die 12km heen en ook weer terug vormen geen enkel probleem. Nachten van 5 of 6 uur trek ik ook makkelijk. Maar mijn mentale conditie is gewoon op. Ik ben moe, wil eigenlijk slapen als ik thuiskom en voel me wat weemoedig. Nog 4 weken, dan ben ik klaar met de stage, als alles meezit.
Waar ik eerder op zoek was naar de allermoeilijkste patronen op de dunne naalden, nu maar ik alleen maar dingen waar ik recht hoef te breien en op pen 4,5 of 5. Met mijn hoofd gericht op de toekomst heb ik toch maar wel de nieuwe vogue gekocht toen ik laatst in Amsterdam was voor een vrijgezellenfeestje. Er was nog tijd, dus heb ik even de Afstap bezocht. Heerlijk dat je daar alle boeken door mag neuzen totat je hebt waar je helemaal gelukkig mee bent.De witte wol uit een logje eerder was gewikkeld tot een streng:
En na het wassen te drogen gelegd op de droogmolen, vele malen witter als voor die tijd, en ook 50g lichter.
Van de witte wol ben ik de Mystery Blanket uit de Knitters Almanac aan het maken (ook bij de Afstap gekocht). Zoals je ziet, recht toe recht aan op pennen 5, niet moeilijk, wel rustgevend, er moeten nog heel was blokken gebreid worden. Fijn werk voor nu.
En uit hetzelfde boek de pi-shawl van de donkerbruine wol. Het garen is alweer op, dus ben alweer nieuwe aan het spinnen. Naast breien is dat zo'n beetje het enige wat ik doe, rustgevend, zo erg zelfs dat ik er bijna bij in slaap val.
Nou, voorlopig niet veel nieuws of spannends dus, hopen op inspirerendere tijden...
Waar ik eerder op zoek was naar de allermoeilijkste patronen op de dunne naalden, nu maar ik alleen maar dingen waar ik recht hoef te breien en op pen 4,5 of 5. Met mijn hoofd gericht op de toekomst heb ik toch maar wel de nieuwe vogue gekocht toen ik laatst in Amsterdam was voor een vrijgezellenfeestje. Er was nog tijd, dus heb ik even de Afstap bezocht. Heerlijk dat je daar alle boeken door mag neuzen totat je hebt waar je helemaal gelukkig mee bent.De witte wol uit een logje eerder was gewikkeld tot een streng:
En na het wassen te drogen gelegd op de droogmolen, vele malen witter als voor die tijd, en ook 50g lichter.
Van de witte wol ben ik de Mystery Blanket uit de Knitters Almanac aan het maken (ook bij de Afstap gekocht). Zoals je ziet, recht toe recht aan op pennen 5, niet moeilijk, wel rustgevend, er moeten nog heel was blokken gebreid worden. Fijn werk voor nu.
En uit hetzelfde boek de pi-shawl van de donkerbruine wol. Het garen is alweer op, dus ben alweer nieuwe aan het spinnen. Naast breien is dat zo'n beetje het enige wat ik doe, rustgevend, zo erg zelfs dat ik er bijna bij in slaap val.
Nou, voorlopig niet veel nieuws of spannends dus, hopen op inspirerendere tijden...
Patroon sjaal
Het patroon van de sjaal uit het vorige logje is alleen via ravelry te krijgen. Mocht je daar nog niet bij aangemeld zijn, doe dat want het is leuk, of mail mij even voor het patroon (mailen kan via rechterkolom).