donderdag 11 december 2008

Lockmachine

Afgelopen Mei heb ik een lockmachine aangeschaft. Ik maak kleren sinds mijn 16de, en toen ik met mijn moeder over de stoffenmarkt liep vond ze toch dat ik er wel een kon aanschaffen. Dus, zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de Bernina 800DL gekocht op aanraden van een vriendin die er flink wat jaren bijna elke dag op heeft gewerkt en er nooit problemen mee heeft ondervonden.
Met sinterklaas afgelopen weekend heb ik het stof-opvang-bakje erbij gekregen, scheelt een hele hoop rommel op de gond!
Met een lockmachine naai je de naad en werk je tegelijkertijd af. Het gaat vele malen sneller dan het zigzaggen op de naaimachine en is nog netter ook. Nadeel is dat je wel je extra naad kwijt bent. Als ik niet zeker ben over een naad (de deelnaad van het topje hieronder bijvoorbeeld, of mouwen inzetten) naai ik het eerst met de naaimachine en werk ik het af met de lockmachine. Maar met mooi borduur-naaimachinegaren kan je ook een zoom mooi afwerken:
Dit is de onderrad van mijn nieuwe feesttopje. Ik bedacht me dat een zoom er niet zo mooi in zou zijn omdat dat een deel van de flexibelheid en zwierigheid wegneemt. Toevallig had ik nog mooi paars borduurgaren liggen dat een mooie afwerking gaf. De rest heb ik namelijk gewoon met zwart gedaan, daat zie je toch niets van.

Niet de mooiste foto, maar foto's van jezelf maken blijft moeilijk. Het patroon komt uit de Burda van deze maand, alleen heb ik de jurk (want dat was het) ingekort tot een topje. De voorkant is geweldig geraffineerd; mooie plooien die mij aan een vlinder doen denken:
En de plooien laten de changerende taf nog mooier uitkomen.

Mijn conclusie over de lockmachine; als je veel naait en bent vrij zeker over je naaikunsten (dat wil zeggen dat je niet zo vaak naden uit hoeft te halen) is het een ontzettende verrijking. Tricot-stoffen gaan er ook moeiteloos doorheen. Je kunt er ook van die mooie rucherandjes in maken. Mijn moeder (die naait ook veel) heeft drie maanden na mij er ook een aangeschaft omdat ze er zo enthousiast over was, en die naait er nu ook met veel plezier mee.

3 opmerkingen:

Marbada zei

sjiek hoor!!!

Ammerins zei

Cool he, zo'n lockmachine. Ik kan er niet meer zonder, ook al naai ik niet zoveel....
Mooi geworden!!!

Anoniem zei

Ik ben om! Dank je wel voor de uitleg. Nu nog een zak met geld....