zaterdag 10 oktober 2020

Automagische strengenwinder-teller

Ik heb laatst al verteld een strengenwinder gekocht van hetzelfde merk als mijn spinnewiel, maar nu werd ik nog een beetje kriegel van het tellen hoevaak ik hem ronddraai. Nu ben ik wel handig met elektronica, dus ik heb een ATtiny (een mini-arduino) geprogrammeerd om te tellen hoevaak die ronddraait. Eerst heb ik de schakeling getest op een breadbordje:

En toen heb ik er een printplaatje voor laten maken:
En afgelopen week, toen ik weer druk aan het spinnen was, wilde ik het wel eens in elkaar zetten. Dezelfde held die mijn spinklossen heeft ontworpen en geprint wilde meedenken aan een kastje voor deze schakeling. Die hebben we ontworpen en hij heeft hem geprint, dus ik kon hem nu eindelijk testen:
Het LEDje aan de zijkant zit er voor de lol, die krijgt alle kleuren van de regenboog als je aan het winden bent :-). Hij werkt goed!

Geen opmerkingen: