donderdag 15 januari 2009

De kadootjes...

Die ik heb weggegeven. Drie hebben jullie al gezien (de tas, de sjaal en de wanten) en de vierde was donderdag om 22:00 af. De Binaire kabelmuts:

Dit zijn de nummers 0 tot 15 in het binaire stelsel. Ik zal het uitleggen voor diegenen die er niet mee bekend zijn.
Wij tellen in het 10-tallig stelsel; we hebben 10 cijfers waarmee we alle getallen kunnen maken; 0 1 2 3 4 5 6 7 8 en 9. Als we alle getallen opgebruikt hebben zetten we er een getal (het tiental) voor:
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19, dan zetten we het er volgende getal voor; 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29, enzovoorts. Zijn alle cijfers op, dan zetten we er nog eentje (het honderdtal) voor; 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110. En zo kunnen we alle getallen maken die we willen
In het binaire stelsel hebben we slechts twee getallen; 0 en 1. Zijn die op, dan zetten we er een getal (die heeft de waarde twee) voor: 10 (2+0=2)en 11(2+1=3). Dan hebben we geen getallen meer en komt er een derde getal (vier) voor: 100 (4+0+0=4) 101 (4+0+1=5) 110 (4+2+0=6)111 (4+2+1=7), enzovoorts, totdat we ook dus alle getallen kunnen maken. De meest rechtse heeft waarde 1, de volgende 2, de derde 4 en de vierde 8. Allemaal veelvouden van twee dus, zoals in het tientallig stelsel elk volgend getal een veelvoud van tien is. Het voordeel van het binaire stelsel is dat je makkelijk getallen over kunt zenden, bijvoorbeeld met licht, als het licht uit is is dat een 0, aan is 1. Veel makkelijker dan met het tientallig stelsel waar je bijvoorveeld tien kleuren of tien gedimde lichten moet hebben. Dit is de reden dat het veel gebruikt wordt is signaalverwerking, zoals hoe jij deze webpagina ziet; die is helemaal naar jouw computer gekomen met nullen en éénen.
In bovenstaande muts zie je voor de 0 geen kabel, en voor 1 een kabel. Elke kolom is een getal; geen kabels staat voor 0en 15 is dus 1111.
En nu, alle kadootjes ingepakt:

Mijn begeleiders vonden het erg leuk om iets zelfgemaakts te krijgen :-).
Nu zit ik een beetje in een zwart gat, ik weet niet zo goed wat ik met zoveel tijd aanmoet (aaaargh, zolang op verheugd en nu weet ik het niet!). Mijn naaimachine werkt op volle toeren, en nu ben ik al twee dagen wol aan het kaarden. Daar ga ik nog een paar dagen mee door. Van het weekend ben ik weg, volgende week laat ik jullie zien wat ik allemaal heb gekregen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

hahaha, een Binaire kabelmuts; daar word ik al breiende EL-ster heel erg blij van.
Mariella, van harte gefeliciteerd met je afstuderen.
Groet, Tanja

Anoniem zei

Dat is breien op een hoger niveau!

Tijm zei

Euh, tsjj, ach, mmmm, kraak kraak........... het ligt niet aan je uitleg, maarre ik snap het toch nog niet helemaal.
Wat ik wel weet is dat die muts geweldig is geworden.

Ps. Klopt het dat het bloempje nog niet aangekomen is?

Anoniem zei

Jemig ja ook ik moet het nog een keertje in alle rust tot me door laten dringen hoor.