maandag 15 juli 2013

Proeflapjes

Gisteren tijdens de etappe van de tour ben ik de strengen gaan breien die ik anderhalve week geleden gesponnen had als verfexperiment. Ik heb hier alleen de getwijnde garens gebreid omdat er in de singles weinig verschil was. Het is erg leuk om het verschil te zien tussen de verschillende volgordes van verven, kaarden en spinnen. De gekleurde draadjes corresponderen met de gekleurde draadjes die aan de strengen zaten. Ook zie je hierin goed welke strengen meer meters hadden omdat die een langer stuk hebben.
Ik bespreek ze even van onder naar boven. Deze is [gekaard, short-draw gesponnen, geverfd] en hierin zie je in elke steek de afzonderlijke draadjes in de getwijnde draad. Deze voelt heel erg veel harder dan de andere drie die long draw gesponnen zijn (jammer dat je niet kan voelen vanaf je scherm...)
Deze is [gekaard, long-draw gesponnen, geverfd]. Hierin zie je bijna geen afzonderlijke draadjes. Deze heeft een zacht en wollige textuur. Dit heet een semisolid (ongeveer van één kleur).
Deze is [gekaard, geverfd, long-draw gesponnen]. Je zien hierin langer kleurverloop en geen vlekkerig geheel zoals die hierboven. Dit was ook al wel aan de rolags te zien die in het midden lichter waren dan aan de uiteinden. Met deze methode kun je heel gecontroleerd korter kleurverloop spinnen. Nadeel is dat de rolags in elkaar gaan zitten waardoor je minder meters per gewicht hebt.
Deze is [geverfd, gekaard, long-draw gesponnen]. Ik heb hier de verschillende kleurintensiteiten wat proberen te blenden, en dat is gelukt. Deze heeft de meeste 'diepte' wat kleur betreft. Deze methode gebruik ik om lang kleurverloop te maken zoals met de regenboogrolags van eerder deze week.
En welke ik de mooiste vind? Dat hangt af van het project wat het moet gaan worden.

1 opmerking:

Marian zei

Gaaf zo'n experiment, erg leerzaam. Inderdaad jammer dat ik geen verschil kan voelen.