woensdag 24 maart 2021

Restjessokken

Zo'n sokken madness (en de andere momenten waarop ik sokken brei) zorgen voor enorm veel restjes:

Ik heb besloten dat het tijd is om hiermee wat te gaan doen, en enkelsokjes leken mij een prima project om het één en ander uit te testen. Een teamgenootje van de sokken madness van vorig jaar maakte spiraalsokken van restjes: je breit een rondje met draad 1, en start dan met een extra draad erbij. Je draait de draden niet om elkaar heen, maar twee steken voordat je bij de draad van de vorige ronde komt haal je die af en start je weer met die draad. Zo kun je dat ook met drie (of meer) draden doen. Ik vind het dan ideaal om op de sokkenwondernaaldjes van 25cm te breien omdat je geen naaldovergang meer hebt.

Het eerste paar sokken had ik op 2,5mm gebreid en 64 steken, en deze waren net wat te groot:
Ik wilde de spie van de Cochineal en de hiel van de qualificatiesokken gebruiken in de enkelsokjes dus ik ben verder gaan experimenteren, dit keer 60 steken en op 2,25mm:
Hier had ik twee verlopende garens en daar vind ik het niet mooi dat het kleurverloop wordt doorbroken door de hiel. Dus het volgende paar heb ik met twee effen draadjes en een gemêleerd garen gebreid. Hier kwam ik garen tekort dus aan het einde heb ik er wat andere kleurtjes bij in gezet.
De spie en de hiel vind ik nu perfect (je kan op ravelry kijken hoe ik ze heb gebreid):
En hier was ik erg tevreden over dus heb ook nog een donker paar gebreid:
Het garen wat voor deze enkelsokjes spiraalt is een gemêleerd garen samen met de kleur van de boord en de teen en dit vind ik echt een gave combinatie. 

Als ik uitgekeken ben op dit patroon gaan de restjes wel weg en mag ik van mezelf nieuwe garens uitzoeken :-)!

Geen opmerkingen: