dinsdag 2 maart 2010

Nieuw project

Zo, 430 meter gesponnen:
En in 6 delen verdeeld, oplopend in hoeveelheid (resp. ongeveer 3%, 8%, 14%, 19%, 20% en 30% van de totale hoeveelheid, netjes berekend uit oppervlakte van een halve cirkel verdeeld in 6 even brede banen, niet helemaal netjes afgerond):
Dus 6 delen wol aan elkaar verbonden, na het wassen klaar om geverfd te worden:
In bakjes:
Dan de juiste kleur (paars) mengen uit blauwe paaseierenverf en rode tokoverf (voedingskleurstoffen dus). Ik heb over alle delen wol zo goed als evenveel verf aan toegevoegd, zodat het deel met weinig wol extra donker zou worden en zo geleidelijk lichter zou worden.
Omdat zoveel bakjes niet in de magnetron pasten (helaas), moest het wel in de oven. Ook nog geswitched naar grotere bakjes:
Rond de 100 graden, en daarna de nacht af laten koelen.
's ochtends sloeg echter mijn schrik toe; het was veel te blauw! Ik was bang dat ik het geheel met rood moest oververven om toch nog paars te bereiken:
Maar toen het was uitgespoeld, bleek dat de wol de blauw niet compleet had opgenomen, maar rood wel, en dus is het paars!!!
h e l e m a a l geworden zoals ik had gehoopt en bedacht
En nu zou ik eigenlijk graag beginnen, maar de streng is te mooi...
Die moet nog even mooi liggen zijn voordat ik die op een bol ga rollen.
Het patroon? Daar ben ik eigenlijk nog niet uit. In de eerste instantie wilde ik halfrond, maar driehoekig (zoals de bitterroot of aeolian) zie ik ook wel zitten. Dus het is niet zo erg dat ik nog even geniet van de streng wol.

6 opmerkingen:

Jonneke zei

Wat een super mooie streng met wol is het geworden! Ik vind de kleur en het kleurverloop echt heel erg mooi! Ik ben benieuwd naar het resultaat als je gaat breien.
Groetjes, Jonneke

Aal zei

Mens, wat knap gedaan! Super mooi geworden hoor. Petje af, want het is een heel gedoe lijkt me. Ook zó benieuwd hoe het breiresultaat zal zijn. Succes!

Siem zei

Jemig wat is dat ontzettend mooi geworden, prachtige kleur. Veel plezier met het breien ervan!!

Lida zei

Leuk om je verslag te lezen hoe je de wol heb verdeeld en geverfd, het resultaat is gewelding

Jolanda zei

Wow, winterse kleuren. Prachtig!

lheurebleue zei

mirakel, mirakel! en wat een prachtig resultaat!