donderdag 30 april 2020

Driekleurige vaatdoekjes

Na ik van alle kleuren katoen die ik besteld effen doekjes had gemaakt was het tijd om wat te combineren. Wanneer je hetzelfde steekje met drie draden afwisselt krijg je mooie streepjes:
Deze doekjes zijn opgezet met 51 steken, 47 herhalingen van de steek uit dit logje, en ze zijn ongeveer 20 bij 20 cm.
Ik wissel de drie kleuren katoen als volgt:
  • Wanneer je start met een heengaande toer zorg je dat je nieuwe draad achter de draad van de vorige toer gaat. 
    • Hier heb ik net met roze de teruggaande toer gebreid en de laatste twee steken afgehaald (die roze draad gaat naar rechts). Je start dan met de volgende draad door deze achter de vorige te pakken (in mijn geval de bruine draad, die gaat naar boven op de foto):
  • Dan brei je de heengaande toer helemaal recht.

  • Wanneer je start met de teruggaande toer zorg je dat de nieuwe draad over de oude heengaat door de oude draad naar links te leggen en nieuwe draad eroverheen te pakken. De teruggaande toer start je met twee afgehaalde steken.
    • hier zie je dat ik met bruin de vorige toer heb gebreid, het werk heb gekeerd en twee steken afhaal. De bruine draad leg ik naar links, de lila draad pak ik over de bruine draad:


    • Dan brei je de derde steek recht en ga verder met [1 afhalen met draad naar je toe, 1 recht] tot de laatste twee steken die je afhaalt met de draad naar je toe.

    En wanneer je dat rustig volhoudt krijg je ze er zo uit:
    Ondertussen heb ik bijna de 350 gram katoen opgebreid, dan is het weer tijd voor wat anders ;-)...

    Geen opmerkingen: